Fem saker du inte visste om Piratpartiet

Varför röstar så många på Piratpartiet frågar sig många nu. Synovates undersökning visar ett stöd för Piratpartiet på inte mindre än 5,1% inför valet till EU-parlamentet den 7 juni. Många blir säkerligen mer nyfikna, mer ödmjuka inför att öppna sina sinnen, och det är dags för fler att förstå var Piratpartiet står för.

Piratpartiet är både en medborgarrättsrörelse och en medborgarrörelse. Det här är fem saker du inte visste:

  1. Piratpartiet är inte bara en samling finniga, anarkistiska tonåringar
  2. Piratpartiet handlar inte om "gratis är gott"
  3. Piratpartiet vet att internet inte är "business as usual"
  4. Piratpartiet tycker att internet är det bästa som hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan tryckpressen
  5. Piratpartiet är inte ett enfrågeparti

1. Piratpartiet är inte bara en samling finniga, anarkistiska tonåringar

Pensionär med piratflagg och ögonlapp visar sitt stöd för Piratpartiet Piratpartiet är i allra högsta grad ett parti som finns representerat inom alla åldrar, yrken och över hela landet. Faktum är att det finns en helt egen webbplats för oss som "kommit ut" som Piratpartister, med foton på både kända och mindre kända profiler - ofta med specialistkunskaper inom media och internet. Den heter piratpartister.se och uppdateras nu regelbundet med alla som vill vara med, och där varje person länkas till en sida där de själva beskriver helt öppet varför de väljer att rösta på just Piratpartiet.

Sajten är inte heller skapad av en central organisation utan av tre av piratpartisterna själva . Det är nämligen så att Piratpartiet lever som de lär: Om minst tre piratpartister är överens om en bra idé som gynnar partiet, ja då är det bara att tuta och köra; man behöver inte be om "lov". Det gillar Piratpartiet.

2. Piratpartiet handlar inte om "gratis är gott"

Nej, så banala är vi faktiskt inte - hur gärna våra motståndare än vill göra detta till Piratpartiets enda fråga.

Piratpartiet är dock införstådda med att fildelning alltid har pågått sedan urminnes tider och är bidragande till vår evolution. Människan har i årtusenden delat med sig av kunskap, musik och kultur över hela världen - det är själva kärnan i innovation, utveckling och nyskapande, vare sig vi pratar om musik, konst, politik eller vetenskap. Det är genom att bedöma, jämföra, förändra som vi utvecklar och skapar nya saker.

Att utvecklas är en omöjlighet om vi inte delar med oss.

Det vore trist om våra lärare tog patent på sin kunskap, som de för övrigt kopierat från andra lärare. Och vilket smaklöst liv om vi inte fick dela med oss av recept till varandra. Men det skulle förstås göra susen för lärar- och kocklönerna, som ju också borde få chansen att tjäna rockstjärnemiljoner. Eller?

Det kan i media, där man inte går på djupet i resonemangen, låta som att Piratpartiet är för illegal fildelning. Piratpartiet vet vad fenomenet fildelning innebär och vad det betyder för samhället. Fildelning är en icke-fråga för oss - det är helt enkelt en förutsättning för ett utvecklingssamhälle. Bara för att internet har gjort fildelning enklare och synligare betyder inte att vi plötsligt ska försöka stoppa spridning av kunskap och kultur.

Dessutom är långt ifrån all fildelning olaglig. Diskussionen blir lätt onyanserad.

Det vi vänder oss mot är att stora företag med vinstintressen begränsar vår tillgång till kultur för att de ska kunna tjäna mer pengar. Lobbyn från dessa företag ger sig på politiker som inte förstår vad internet och fildelning är i relation till samhället i stort. Deras mål är att införa lagar som inskränker våra medborgerliga rättigheter. Det gillar inte Piratpartiet.

Piratpartiet vill bejaka möjligheten i teknik för fildelning och vill att allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur uttryckligen skall uppmuntras.

3. Piratpartiet vet att internet inte är "business as usual"

Two Cambodian kids in a Creative Commons T-shirtDet är ibland svårt att förklara för människor vad internet innebär för samhället. Det går snabbt och det är omvälvande. Men tänk så här: idag har vi tillgång till gratis ordböcker från hela världen, gratis kartor över hela världen, gratis dagstidningar från hela världen, gratis radio från hela världen och gratis telefoni över stora delar av världen; och gratis universitetsföreläsningar. Kunskap och kommunikation finns i överflöd och drygt en tredjedel av svenskarna är med i sociala nätverk på internet .

Vi har möjlighet att på några minuter hitta och beställa de mest obskyra böcker inom specialiserade ämnesområden och ha dem hos oss inom en vecka. Vi läser själva på om resmål, bokar våra egna resor och betalar räkningarna själva, när vi sitter i soffan. Inget av detta hade vi för 15 år sedan och få hade trott på någon som sa att det skulle bli så. Har du stannat upp och funderat över hur hisnande fantastiskt det här är? Eller tar du det för givet, precis som du tar det för givet att du kan trycka på en knapp på väggen och belysa ett rum?

Idag behöver man inte längre dyr utrustning och marknadsföring för att spela in musik och göra filmer. Kartan för vad man kan ta betalt för har ritats om. I sydostasien dominerar inte längre västerländsk musik topplistorna, utan asiatisk musik. Därför att vem som helst nu kan vara med och skapa, får utrymme och möjlighet att distribuera gratis. Och människor över hela världen är trötta på det utbud som Hollywood och USA:s skivbolag helst begränsar oss till. Nu när vår tillgång till kunskap och kultur breddas, när våra möjlighet att att på egen hand skapa och distribuera växer, så får det efterdyningar. Det är där vi befinner oss.

Vi befinner oss i ett historiskt skifte (som när elen till hushåll kom) där många gamla affärsmodeller inte längre kommer att fungera. Många företag vägrar acceptera detta och kör på som att det är "business as usual". Många kommer fortsätta strida för yrken som blir irrelevanta, precis som skrivaryrket på några år blev irrelevant när tryckpressen uppfanns. Men vi som befinner oss mitt i detta, och har iakttagit det på nära håll, vet att det är konstgjord andning. Och vi vill inte att konstgjord andning ska begränsa våra medborgarrätter.

Fundera över Youtube , SlideShare, alla bloggar, och hur miljoner människor tillsammans har byggt ett uppslagsverk som heter Wikipedia. Musiknätverket Jamendo som startades 2005 erbjuder i dag över 19 000 album från mer än 10 000 artister – gratis att ladda hem eller lyssna på webben. Enligt organisationen Creative Commons (CC) beräkningar finns över 150 miljoner verk (förmodligen långt fler) publicerade med en CC-licens, där upphovspersonen frivilligt avsäger sig delar av de upphovsrättsliga rättigheterna.

Allt fler rör sig alltså i rakt motsatt riktning mot upphovsrätten men stora företag gillar inte förändring och tror ofta alltför länge att de kan fortsätta leva som de alltid gjort. När de märker att deras inkomster hotas så försöker de, med hjälp av lobbying, skapa lagar som bibehåller monopol på kunskap och kultur, och samtidigt bryter mot grundlagen.

Storföretagen vill inget hellre än fortsätta begränsa kultur, uppfinningar, läkemedel till det som de själva säljer. De vill alltså helst gärna bromsa utvecklingen, så att vi inte ser och konsumerar något annat än deras produkter - så att de själva kan diktera priserna på obegränsade upplagor i 70 år, och använder integritetskränkande lagar för att upprätthålla och jaga "olydiga" medborgare även om det inte var syftet, så kallad ändamålsglidning. Det gillar inte Piratpartiet.

4. Piratpartiet tycker att internet är det bästa som hänt för demokrati, kommunikation och kultur sedan tryckpressen.

Vi kommer inte använda internet mindre i samhället, snarare mer, eller hur? Och varför, jo: Internet raserar väggar, ökar och underlättar kommunikation mellan människor och medborgare har aldrig tidigare haft liknande möjligheter att påverka och delta. Medborgare är inte längre passiva konsumenter, användare eller tittare. Kunde du öppet diskutera och kritisera en nyhet i DN på nätet för 10 år sedan? Internet kommer alltmer att integreras i varje medborgares vardag.

Om vi nu väljer en väg där vi begränsar möjligheterna att fritt använda internet så begränsar vi demokrati, kunskap och kultur. Det gillar inte Piratpartiet.

Genom att legalisera fildelning för privat konsumtion, begränsa upphovsrätten (vi har inte sagt att man ska göra sig av med den) så bygger vi ett kunskapssamhälle i stället för ett storebrorssamhälle. För tyvärr så innebär den ena införda lagen efter den andra att våra mänskliga rättigheter undergrävs till förmån för en förlegad tanke på att upphovsrätt krävs för att människor ska skapa.

Upphovsrätten skapades en gång i tiden för att uppmuntra skapande. Öppna ögonen: en sådan uppmuntran behövs inte längre, den är passé. Vi vill skapa. Vi är gjorda för att skapa - och kostnaden för att skapa och distribuera närmar sig noll. Vi behöver inte hjälp.

En gång i tiden förstod våra ledare att spridning av kultur gagnar samhället och slog upp portarna för allmänna bibliotek. De förstod vad personlig integritet är: brevhemlighet och budbärarimmunitet har länge varit självklara. Men hela den världsbilden håller på att raseras på grund av att ekonomiska intressen (från främmande nationer dessutom) vill bevara en förlegad affärsidé.

Upphovsrätten och patent missbrukas och används idag till största del för att maximera vinsterna hos stora företag (förlag, musikföretag, läkemedelsbranschen). Det gillar inte Piratpartiet. Vi tycker inte att man ska lagstifta om hur olika yrken ska tjäna pengar. Det ska marknadsekonomin ta hand om. Hur mycket pengar man ska kunna tjäna på sitt skapande ska inte regleras i våra lagar.

5. Piratpartiet är inte ett enfrågeparti

Piratpartiet slåss för rätten att vara fria, tänkande medborgare i hela vårt vardagliga liv; för möjligheterna att som medborgare få skapa och vara innovativa och bidra till samhällets utveckling; och vi vet också att internet möjliggör för fler artister att synas och själva få ersättning för sitt nedlagda arbete, på sina egna villkor (inte snedfördelning). Att avfärda det som en enstaka fråga låter som att man nog inte riktigt förstår innebörden av vad medborgarrätt, demokrati och tillgång till kunskap och kultur innebär för ett land.

Det här är grundläggande mänskliga rättigheter. Piratpartiet vill skydda allt det som är grundbultarna som vårt samhälle vilar på - om det anses vara en enstaka fråga, må så vara, men då är det fan i mig den viktigaste frågan du någonsin kommer rösta om. Och den får inte klantas bort bara för att man inte förstår teknik. Piratpartiet förstår så mycket mer än så: Piratpartiet förstår människorna. Och fler och fler människor vet vad de vill: de vill rösta på Piratpartiet.

Läs gärna om varför jag, Per Axbom, röstar på Piratpartiet den 7 juni.

Piratpartiet är självklart helt öppna med information om partiet, se gärna hur många medlemmar vi har idag och vår lokala representation över hela Sverige .

Piratpartiet står för delad kunskap, ökad demokrati och en kulturmaximering av samhället. Piratpartiet vill hjälpa medborgare att fortsätta vara innovativa och föra mänskligheten framåt, inte skapa ett samhälle där medborgare är rädda och kuvade av storföretag. ...och nej, Piratpartiet tar inte ställning i höger-vänster frågor .

Gå och rösta på Piratpartiet den 7 juni! om du håller med om dina rättigheter som medborgare är viktiga frågor. För just nu är Piratpartiet de enda som lyfter blicken, synar lagarna och branschen och ser konsekvenserna.

Tags:

Pingback

[...] inte är lika insatt i Piratpartiet och dess frågor som du är så kan jag rekommendera Per Axboms Fem saker du inte visste om Piratpartiet. En mycket bra och lättfattlig [...]

av opassande » Blog Archive » Begränsad vs. (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 08:23.

Per,
jag ville bara tacka för en exceptionellt bra genomgång av vad
Piratpartiet är och står för.

Jag använde den själv för att berätta för min mor och far (60+) vad Piratpartiet verkligen handlar om.

Återigen, jag ville bara säga tack.

Mvh
Rickard Larsson
Pirat från Nyköping

av Rickard Larsson (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 09:20.

Gött!

Sjukt bra skrivet. Den här bloggen ska jag länka till för en sammanfattning om vad Piratpartiet är. Tack!

av moenia (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 09:30.

Jolly Roger

Första gången jag orkar läsa en "hel" blogg, riktigt bra o intressant!
Keep up the good work!!

av Anonym (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 09:51.

Bra!

Riktigt bra sammanfattning av piratpartiet, även om inte alls tas upp.

av John Bäckstrand (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 09:55.

Tack

Jag har skickat länken till denna sidan och till Cybernormers sida där Håkan Hyden skriver till alla mina vänner.

För de som tyckte att detta var intressant kan jag också rekommendera:
http://cybernormer.se/2009/05/04/domen-mot-pirate-bay-%e2%80%93-nagra-re...

Mvh
Fredrik Larsson

av Fredrik Larsson (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 10:18.

Vackert!

Stort tack för ett riktigt inspirerande blogginlägg. Nu är jag verkligen än mer stolt över att vara piratpartist.

//L-PAX

av lillsyrran (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 10:33.

Pingback

[...] har skrivit en jättebra sammanfattning om Piratpartiet, som bemöter fem vanliga missförstånd/myter om Piratpartiet. I samma [...]

av projO’s blog » Blog Archive » (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 11:21.

Det var jättebra skrivet! Håller med helt och hållet. MEN det är en viktig fråga kvar som jag skulle vilja ha ett klart och entydigt svar på: skulle dett även innebära att PP samarbetar med Sverigedemokraterna????

av Nilsson (Piraten) (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 12:07.

"Storföretagen vill inget hellre än fortsätta begränsa kultur, uppfinningar, läkemedel till det som de själva säljer. De vill alltså helst gärna bromsa utvecklingen, så att vi inte ser och konsumerar något annat än deras produkter - så att de själva kan diktera priserna på obegränsade upplagor i 70 år, och använder integritetskränkande lagar för att upprätthålla och jaga "olydiga" medborgare även om det inte var syftet, så kallad ändamålsglidning. Det gillar inte Piratpartiet."

Har ni någon aning om vad det kostar att ta fram ett läkemedel?

av Anonym (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 12:10.

Underbart tack för dessa tydliggörnade och koncisa orden.

Det vanligaste i kommentar väg jag ofta får när jag pratar piratpartiet är;

"Men... de kan ju inte vara ett parti för de har för enkelspårigt koncept. Det handlar bara om att ta gratis från de som jobbar med musik och film etc."

Jag upplever att Piratpartiet har en potential som de flesta (alla) andra partier missat på vägen. Nämligen att bygga på frihet och eget ansvar i medmänsklighetens anda. Det måste börja någon stans och sedan får olika personer kunniga på sina intresseområden föra det vidare till sektion för sektion i den politiska världen. Åldringar, barn, sjukvård, stor/små -företagande etc etc.

När jag läser denna blogg upplever jag att den öppnar för vidare tänk på andra politiska områden också. DET är stort.
Nu är det 11 röster kvar till vi passerar Centern ;) Ooiiii!! Vad detta är god näring till vårat underbara land vi lever i.

av Hanna (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 12:45.

Stort tack för en extremt välformulerad och informativ genomgång av piratpartiets syften! Tack, tack tack! Ska använda det här för att lättare förklara vad piratpartiet står för när jag pratar med andra människor.

Skulle vilja passa på att ge min synpunkt till några av frågorna som kommit upp i tidigare inlägg; "...skulle pp även samarbeta med sverigedemokraterna..." och "... vet du vad det kostar att ta fram läkemedel...".

Först, om Sv.Demokraterna, så tror jag inte att pp skulle tänka sig att ha något med dem att göra då de inte står för demokratiska värderingar (att alla har lika värde och rättigheter), vilket ju är HELT i motsats till pp:s värderingar.

sen, om läkemedelsfrågan, jo det kostar att ta fram nya läkemedel, men sånt kan dels ligga i statens uppdrag att ge bidrag för, och dels kan man se vad samma läkemedel kostar i olika länder. Hänvisar till Michael Moores film "sicko" (med risk för att framstå som oseriös, men jag har kollat upp det själv) där läkemedel som ruinerar vanliga människor i Amerika säljs för MINDRE än en spottstyver i Kuba. Hur kan den ekvationen gå ihop om de höga priserna ska vara ett konsekvent argument för att hålla uppe de höga priserna? Nä, storföretagens intäkter ska inte regleras i lagstiftning.

av Steffe (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 13:14.

Fullträff

Fullträff.

av Rick (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 13:23.

Fenomenalt!

Kommer på en massa andra uttryck för din sammanfattning om PP men fastnade för FENOMENALT!

av Errol Ingolsson (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 14:21.

Pingback

[...] så kan man fråga sig varför ska jag inte rösta på Piratpartiet? Här kan ni läsa lite intressanta saker om piratpartiet som jag hitta nyss Här har ni en trevlig gubbe som vet vad skåpet ska stå! Och ni som inte gillar gubbar kan få [...]

av hatar « (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 14:43.

@Nilsson: Nej, Piratpartiet kommer inte att föra några samarbeten eller ingå i någon sorts koalition med Sverigedemokraterna.
SD's program är allt för reaktionärt och rimmar illa med PP's ideologiska grund.
Se gärna Piratpartiets Principprogram under "Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter".

Frågan är även besvarad av PP's Christian Engström under en intervju hos SVT Rapport 090430.

Mvh/
Clas Saglind, KL Piratpartiet Västervik

@lillebrorsan
Mycket bra och trevlig läsning förresten ;) !

av Clas Saglind (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 15:23.

Pingback

[...] PIRATPARTIET har nu officiellt min röst! Jag är med i kampen: Slåss för rätten att vara fria, tänkande medborgare i hela vårt vardagliga liv; för möjlighet.... [...]

av SugBloggen » Blog Archive » Gör pinan ko (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 15:45.

Ja. Och som med allt annat så ska marknadsregler gälla där också.
Varför ska företaget som skapar det få ensamrätt på det i 25 år? Det tar inte så lång tid att tjäna ihop vad det kostat.
Och vad hände med investeringar och donationer?

Om ett företag lyckes skapa ett botemedel för cancer och patenterar det så är alla donationer förgäves då botemedlet inte kommer att vara fritt i 25 år framåt. Då är dessa försök från regeringar och samhället att finansiera allmännytta värdelösa.

Och om ett företag nu lyckas ta fram ett nytt läkemedel, är det inte då ett bevis på att de redan har tillräckligt med finansiering?

av Anonym (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 15:57.

"Och människor över hela världen är trötta på det utbud som Hollywood och USA:s skivbolag helst begränsar oss till"

Om nu folk är så jävla trötta på det utbudet - varför blir det då ett sånt gnäll över att man inte får ladda ner?
... för inte fan sitter gemene man och laddar hem asiatisk musik.
Väl?

av Timo S. (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 16:01.

Hoppas att du får oerhört många som läser detta för det är det många som behöver.

Folk verkar inte begripa vad som håller på att hända.

60-talet hade hippies
70 & 80-talet hade punkare
90-talet hårdrockare
2000-talet har oss pirater och vi behövs för att kämpa för friheten som storföretagen vill stjäla ifrån oss i profitens namn.

Libertas inaestimabilis res est - "Frihet är ett ovärdeligt ting" och ibland måste vi kämpa för att inte förlora den."

//Mr Galahad

av Mr Galahad (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 16:18.

Jag anade att frågan om läkemedelspatent skulle komma:

På tidpunkten 41:40 (41 min 40 sek) i denna föreläsning svarar Rick Falkvinge på frågan om vad läkemedel kostar.

@Anonym: Så svaret är ja, vi vet vad det kostar att ta fram läkemedel eftersom det finns årsredovisningar.

Rick säger ungefär så här:
Läkemedelsföretagen lägger ungefär 15% av sina intäkter på forskning och utveckling, ytterligare 30% på att framställa medicinerna och ytterligare 15% på blandade distributionskostnader. Samtidigt så är det så att staten betalar i snitt 83% (i Europa) av läkemedelskostnaderna. Staten betalar alltså ett överpris som beror på monopol.

Hur ska man motivera företag till att skapa nya produkter? På samma sätt som man gör överallt annars: 'annars kan de inte sälja något'.

10% av pengarna på forskning och utveckling läggs dessutom på att gå runt andras patent (en siffra från amerikanska FDA - Food and Drug Association - fda.gov) vilket lämnar en reell siffra på 5% på forskning och utveckling.

av Per Axbom | ons, 2009-05-06 16:18.

NEJ!...
Piratpartiet sympatiserar inte med Sverigedemokraterna... det är bara ett idiotiskt rykte som går.

av Anonym (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 16:20.

Artister som ingen svensk butik ens hört talas om vinner otroligt mycket på just fildelningen.

//Mr G

av Mr Galahad (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 16:21.

Sant, piratpartiet är inte ett enfrågeparti. Det är ett trefrågeparti. Övervakning, fildelning och upphovsrätt.

Tillskillnad från andra partier som sysslar med de frågorna, men också med miljö, arbetsmarknad, ekonomi, näringsliv, hälsa, skola, kultur, infrastruktur, pensionssystem...

av Hampus Eckerman (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 16:25.

@Hampus: mot slutet av inlägget går jag till och med med på att Piratpartiet skulle kunna vara ett parti med en enstaka fråga, men att det kan vara lite nyanskillnad på frågor och frågor; och hur de påverkar samhället i stort.

Piratpartiets fråga kan alltså ha ganska stor inverkan på alla de övriga frågor du nämner.

OM man ska kalla oss för ett trefrågeparti så kan man enkelt klippa de verkliga tre frågorna från piratpartiet.se:

Delad kultur, Fri kunskap, Skyddat privatliv

I början av inlägget beskriver jag fildelning som en icke-fråga :)

av Per Axbom | ons, 2009-05-06 16:40.

@Timo: Nej, jag tror inte gemene man sitter och laddar ner asiatisk musik. Men tillgången och utbudet på sådant som inte är skapat av musik- och filmindustrin i USA är anmärkningsvärd. Och i sydostasien är typ 15% av musiken på topplistorna västerländsk musik mot 40% för bara 2-3 år sedan.

I Sverige är vi nog fortfarande rätt så färgade och påverkade av amerikansk kultur, och prioriterar det vi redan känner till, men tittar vi söderut och österut så ser det väldigt annorlunda ut.

Antalet independent-musiker har ökat markant (som alltså inte är knutna till skivbolag); och antalet människor som skapar och lägger ut filmer på Youtube istf att sitta hemma i soffan och vara en konsument påverkar vår mediekonsumtion på spännande sätt.

Detta är inte en kommentar till vad som laddas ner; snarare en ansats till att förklara att den minskade ökningen i intäkter för skivbolagen kan förklaras med långt mycket mer än nedladdning. Alltså: även om de lyckas stoppa nedladdningen av upphovsrättsskyddat material så kommer det inte vända sviktande kurvor på mer än kort sikt.

Jag kan verkligen rekommendera boken Vad som händer i världen och varför det är viktigt att förstå av Fredrik Härén, som är en uppdaterad vidareutveckling (utgiven i december) av hans föreläsning.

av Per Axbom | ons, 2009-05-06 17:01.

Lyssna på Rick från 29:00 i denna film (samma föreläsning som jag länkar till tidigare).

"Det enda vi vet idag är att vi inte kommer att vara med i någon av de främlingsfientliga grupperna. Delvis för att de går emot medborgarrätt som är vad vi handlar om och sedan helt enkelt för att vi inte tycker speciellt bra om dem."

av Per Axbom | ons, 2009-05-06 17:11.

Jag hade inte direkt jättekoll på Pirat-partiets alla saker...
Nu vet jag! Det här var ju en riktigt bra bild av partiet, och hit ska jag skicka alla f*cking tvivlare....

Jag röstar Pirat! Vad röstar du?

av Christer Johansson (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 19:01.

Grymt

Oerhört bra genomgått. Ska sprida länken vidare till folk som inte riktigt förstått sig på PP ännu :) t ex. morsan

Tackar så hemskt mycket!
keep it up

av Grogg (inte verifierad) | ons, 2009-05-06 22:15.

Pingback

[...] även att Lillebrorsan skrivit en bra bloggpost som slår hål på många av fördommarna om Piratpartiet och oss Pirater. [...]

av Telekompaketet | Moppa's Hörna (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 00:37.

Kanon!

Jag lägger till den här sidan bland mina bokmärken -- väldigt bra med ännu en referens både för att då och då friska upp och stärka sin egen argumentation, men även för att upplysa de som ännu inte fått "kläm" på vad Piratpartiet står för.

Bra jobbat!

av Lars Sundqvist (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 02:37.

Klockrent!

@Lillebrorsan: Tokbra sammanfattning!

@Christer Johansson: "och hit ska jag skicka alla f*cking tvivlare...."

Jag hittade på egen hand. ;)

av Thomas Tvivlaren (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 09:53.

Per, visst är det en rolig omskrivning du kör med, men den passar tyvärr inte på de frågor som piratpartiet driver. Delad kultur och fri kunskap i all sin ära, men hos PP är frågan enbart koncentrerad till upphovsrätt och fildelning. Utöver detta finns varken kultur eller kunskap i PP:s ideologi.

Det ignorerar saker om delad kultur som exempelvis stöd till teatergrupper, studiecirklar, konstnärsstipendier, alla andra sätt som kultur kan nå ut till folk. Kulturen är inte huvudfrågan för PP, det är upphovsrätten.

Samma med den fria kunskapen. Hos PP finns ingen skolpolitik, inget tal om folkbibliotek eller annat. Dvs hur kunskap ska kunna nå folk. PP diskuterar endast detta gällande fildelning och upphovsrätt.

Och gällande skyddat privatliv har alla fredsfrågor, mänskliga rättigheter utanför internet och kvinnofrågor helt försvunnit. Det skyddade privatlivet handlar enbart om övervakning och där främst på internet.

Återigen, PP är ett trefrågeparti. Övervakning, fildelning och upphovsrätt. För den som tycker detta är det viktigaste och inte kan tänka sig att rösta på de vänsteralternativ som finns, fine. Men de utelämnar nästan alla politiska områden då.

Att du personligen inte ser fildelning som intressant förändrar inte att PP:s skriverier och kommunikation handlar om just fildelning. Patentlagarna om läkemedel, så oändligt mycket viktigare, diskuteras sällan av piratpartister.

av Hampus Eckerman (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 11:38.

@Hampus, jag tycker så här:

  • Striden om begränsad upphovsrätt är inte ett mÃ¥l, det är ett medel för att nÃ¥ mÃ¥len fri kunskap och delad kultur.
  • Striden mot övervakningssamhället är inte ett mÃ¥l, det är ett medel för att nÃ¥ mÃ¥len delad kultur och skyddat privatliv.
  • Striden om tillÃ¥ten icke-kommersiell fildelning är inte ett mÃ¥l utan ett medel för att nÃ¥ mÃ¥len delad kultur och fri kunskap.

Målen är grundläggande frågor som handlar om medborgarrätt och får inte riskeras att förhandlas bort, vilket kan hända om man väljer ett parti med spretigare agenda.

Visst utelämnas många frågor av Piratpartiet medvetet och visst: det är ett fokus på kultur, kunskap och demokrati i första hand i förhållande till internet som vi talar om. Men det är just där som hoten mot vad Piratpartiet står för växer sig starka; och jag ser personligen inte att något annat parti är lämpat att strida för de frågor som handlar om vad internet ska vara när det alltmer integreras i vårt samhälle, när avstånd mellan människor krymper och alla får en förmåga att organisera sig utan organisationer.

Det är min övertygelse att om vi tappar dessa grundläggande rättigheter på nätet så kommer vi att begränsa innovation, valfrihet och skapa ett ansträngt samhälle där medborgare känner avog och ängslan inför att vara öppna i sina dialoger med varandra på nätet, med myndigheter och med hjälporganisationer.

Vanliga människor i Tyskland drar sig på grund av datalagringsdirektivet för att ringa psykologer och relationsrådgivare.

Riskerna för att vi hamnar i ett sådant här samhälle ser jag som primärt att bekämpa just nu, och då kommer ganska många andra politiska områden på skam.

Jag håller med om att fildelning (tyvärr) dominerar debatten och att det inte är vanligt bland piratpartister att höja blicken och prata om större frågor. Det handlar mycket om att majoriteten av frågor som ställs till Piratpartiet (och artiklar som skrivs, och kritik som riktas...) handlar om just fildelning i olika former - och försvarstalen handlar om att förklara vad fildelning innebär. Men kanske är det dags att sluta svara på de frågorna.

Det medhåll jag fått på det här inlägget ser jag dock som ett tecken på att många resonerar som jag - ett sundhetstecken - och att vi börjar få mer utrymme att komma förbi ämnet fildelning och prata om hur Piratpartiets frågor är viktiga för samhället i stort.

av Per Axbom | tors, 2009-05-07 15:52.

Per, det är inte intressant vad *du* specifikt tycker. Det intressanta är vad som står i Piratpartiets partiprogram och vad partiet som sådant säger sig arbeta för. Jag tycker självklart att det är bra att du är för delad kultur på fler sätt än partiet.

Och återigen, i partiprogrammet finns endast dina punkter med om de på något sett har med övervakning, fildelning eller upphovsrätt att göra. Ett ytterst snävt område inom politiken.

Och givetvis är hoten mot kultur och annat långt, långt större utanför internet. Vem kan säga att hotet för ett skyddat privatliv är större för en filladdare än för en person som håller på att svälta ihjäl, misshandlas eller befinner sig i krig?

Vem kan säga att hotet mot kulturen är större för att en film inte kan laddas ned gratis än för att en teatergrupp mister sitt stöd eller för att en rockfestival kraschar p.g.a dålig ekonomi?

Och vem kan säga att det inte finns ett hot mot fri kunskap när tre av fyra kommuner skär ner på skolan?

Hoten finns utanför internet också, vilket Piratpartiet inte vill ta i med tång. På vänsterkanten finns dock miljöpartiet och vänsterpartiet som mer logisk alternativ då. Vad de stackars borgarna ska göra vet jag inte. För dem torde PP vara ett alternativ.

av Hampus Eckerman (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 16:59.

Sedan när har fildelning varit samma sak som att dela med sig av information? Att kolla upp information på Internet är och har alltid varit lagligt. Att sprida produkter som vissa människor försöker livnära sig på är inte det.

Vad har fildelning med vår evolution eller ens utveckling att göra? Musiken har inte alls varit fri alltid. Att betala för en konsert eller ett album känns väl inte helt främmande heller.

Jag tror att Piratpartiet står för en del bra saker, men den här sammanfattningen tycks bara belysa hur oseriösa många av partiets representanter framstår många gånger.

av Emil (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 18:02.

Emil: Det verkar inte som du läst texten, eller förstått vad du läst. Det handlar inte om fildelning!!
Om du tror dig ha större möjlighet att förstå denna text http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/11/nix-det-handlar-inte-om-grat...
så läs den. Det kanske ger lite vägledning till upplysning, och en dag kanske även du kommer att förstå vad det handlar om.

Sen till lillebrorsan: Många skulle nog hävda att införandet av allmän och lika rösträtt betytt mer för demokratin än vad internet har gjort, kanske även att det är det bästa som hänt demokratin.
Men jag vet inte. Vissa kanske tycker att imperialismen betytt mer, för t ex en miljard indier.

sist och inte minst: fantastiskt bra text.

av Augustsson (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 19:31.

Pingback

[...] “RaphaelM 39 Ã¥r” mot förmodan läser detta inlägg sÃ¥ pekar jag honom vidare till Lillebrorsans (Per Axbom) läsvärda inlägg. Kanske en eller annan polett trillar ner sÃ¥ att han Ã¥tmistone lyckas lägga ramen till pusslet [...]

av polymeriska tankar » Finn Fem(ton) Fel! (inte verifierad) | tors, 2009-05-07 22:40.

Pingback

[...] pirater är det ingen omöjlighet att klara av – de värden som vi kämpar för är nämligen mänskliga rättigheter, och värden värda att kämpa för är de. Fler och fler sällar sig till [...]

av Vind i seglen när vi styr skeppet mot Bryssel « Ca (inte verifierad) | fre, 2009-05-08 18:45.

Pingback

[...] är för viktigt för att missa så jag saxar från Lillebrorsan.se och sprider [...]

av Fem saker du inte visste om Piratpartiet | Åsiktskanonen (inte verifierad) | lör, 2009-05-09 03:50.

Pingback

[...] om (pp) som kanske kan övertyga osäkert folk [...]

av Meldanya (inte verifierad) | ons, 2009-05-13 13:02.

TACK!

Herre j-vlar så bra "sammanställning" av kontentan!
Nu kan jag, relativt enkelt, förklara för folk vad PP faktiskt står för...utan att det blir helt snurrigt & för mycket.
Kommer "coppa" i mitt partiarbete...guld värt!

av Richard Ramstedt (inte verifierad) | tis, 2009-05-19 16:00.

Sorry allihop

Ledsen alla att det släpptes igenom en massa spam-kommentarer. Nu är det åtgärdat med en Captcha...

av admin | sön, 2009-05-31 22:04.

Pingback

[...] så kan man självklart gå in på Piratpartiets hemsida och kolla där, eller så kan man läsa här för att få en mycket bra sammanfattning av vad partiet är och inte är. Oj så [...]

av Tips #2. « MaSkoPi (inte verifierad) | fre, 2009-06-05 08:31.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Den här frågan ställs för att vara säker på att du är en människa och förhindra spam-kommentarer.
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet